Blog

Dziesięć porad dotyczących rozwiązywania problemów w Junos

Dziesięć porad dotyczących rozwiązywania problemów w Junos

Jako wspólny system operacyjny, obsługujący szeroką gamę fizycznych i wirtualnych produktów sieciowych oraz produktów bezpieczeństwa Juniper, Junos OS wykorzystywany jest przez setki tysięcy organizacji na całym świecie i umożliwia prowadzenie działań w sieci w sposób niezawodny, bezpieczny i elastyczny.

Ale co jeśli Twoje urządzenie z Junos zacznie doświadczać nieoczekiwanych lub niewyjaśnionych problemów? Zanim spanikujesz albo zaczniesz szukać odpowiedzi u innych ekspertów, wypróbuj poniższe wskazówki. Większość z nich przygotowano z myślą o MŚP i sieciach firmowych/uniwersyteckich, ale polecenia te działają na wszystkich urządzeniach z Junos, od najmniejszych po te największe!

Nasz Konsultant Rozwiązań Technicznych z Infradata UK, Alex Walker, dzieli się dziesięcioma ulubionymi wskazówkami dotyczącymi rozwiązywania problemów:

1. Show system uptime

Z doświadczenia wiem, że w sieciach firmowych, które na co dzień są stabilne, nieoczekiwane problemy często związane są z zasilaniem. Może ktoś przypadkiem zaczepił o kabel zasilania i go poluzował, gdy instalował sprzęt w szafie obok Twoich przełączników? Polecenie „show system uptime” (pokaż czas działania) pokazuje, czy Twoje urządzenie z Junos zostało ostatnio zresetowane z jakiegokolwiek powodu.

2. Show virtual-chassis status

Technologia Juniper Virtual Chassis jest szeroko stosowana w sieciach firmowych w urządzeniach serii EX i QFX. Polecenie to pomaga upewnić się, czy wszystkie przełączniki w Twoim Virtual Chassis są na miejscu i działają poprawnie. Jeżeli któreś urządzenie ma status „Not Present” (nieobecne), należy to sprawdzić.

3. Show log messages | last 10

Urządzenia z Junos posiadają dziennik logów na bazie Syslog. To polecenie wyświetla dziesięć najnowszych komunikatów w dzienniku logów, co może pozwolić zorientować się w problemie. Można też oczywiście sprawdzić starsze wpisy w dzienniku logów oraz użyć polecenia „match”, by wyszukać słowa kluczowe.

4. Show chassis environment

Czy Twoje urządzenie z Junos przypadkiem się nie przegrzało? Polecenie „show chassis environment” (pokaż środowisko obudowy) wyświetla odczyty temperatur z Twojego urządzenia, a także informacje dotyczące zasilania i wentylatorów. Jeżeli wentylatory działają na wysokich obrotach, chłodzenie w bezpośrednim otoczeniu Twojego urządzenia jest prawdopodobnie za słabe albo może w pomieszczeniu jest za gorąco.

5. Show chassis alarms

Czy na Twoim urządzeniu świeci się dioda alarmowa? To polecenie umożliwia wyświetlenie wszystkich alarmów dotyczących sprzętu, w tym problemów z zasilaniem, wentylatorami itp.

6. Show system alarms

To polecenie pomaga zidentyfikować problemy z oprogramowaniem. Czy pamiętałeś, żeby zapisać konfigurację Junos Rescue? Czy Twoja licencja UTM jest ważna? Najlepiej zacząć od tego polecenia.

7. Show interfaces descriptions | match down

Dobrą praktyką jest dodawanie opisów do ważnych interfejsów (uplinki, łącza do WAN-ów itp.). Jeżeli takie opisy zostały dodane, polecenie to podświetli każdy interfejs, który był ważny na tyle, by otrzymać opis, ale obecnie ma status „down” (niedziałający). Takie przypadki mogą wymagać sprawdzenia.

8. Show LACP interfaces

Jeżeli wykonujesz „link bundling” lub „LAG” za pomocą LACP (protokołu kontroli agregacji łącza), to polecenie pomoże zidentyfikować wszelkie nadmiarowe łącza w wiązce, które nie są aktywne, choć powinny być.

9. Show ethernet-switching table

Jeżeli rozwiązujesz problem z łącznością w otoczeniu L2, dobrze jest wiedzieć, czy Twój przełącznik zapamiętał adresy MAC na danym porcie, a jeśli tak, to do którego VLAN-u są przypisane.

10. Show interfaces <if-name>

Proste polecenie „show interfaces” (pokaż interfejsy) daje mnóstwo przydatnych informacji, w tym:

·        “last flapped” – jeżeli jakiś ważny interfejs ostatnio nieoczekiwanie włączył lub wyłączył się, należy to sprawdzić.

·        “input rate” “output rate” (w pakietach na sekundę) – jeżeli Twój interfejs WAN ma prawidłową szybkość wysyłania, ale zerową szybkość pobierania, może to oznaczać problem z dostawcą WAN.

5 kwietnia 2021

Potrzebujesz więcej wskazówek?

Zadzwoń do nas lub zostaw wiadomość.

Zadzwoń teraz   Zostaw wiadomość

Udostępnij tę stronę:

Ta witryna korzysta z plików cookie. Kontynuując przeglądanie tej witryny, wyrażasz zgodę na stosowanie przez nas plików cookie. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej